ծով մշտածավալ. Վարդան Անեցի
Եվ երազի ու մղձավանջի, ինչպես շրջվող էջի, արանքում, ափ նետված ձկների նման, թփրտում են տեսիլքները, որոնք թե որպես ժանր, թե որպես թեմա եւ թե որպես անհպելի մի բան, վաղուց արդեն լքել են մեզ։
Վարդան Ֆերեշեթյան /երկնագույն տետրը կամ Վարդան Անեցու օրագիրը /
Ամենայն ինչի կառավարն է կայծակը։
Հերակլիտես
Հատվածական, ինչպես թռչնի թեւաբախումը անսահման երկնքի ամպերի պատռվածքներում, եւ շամփրող, ինչպես հողի մեջ ծավալվող անորսալի կայծակն ու նրա անտեսանելի հետքն ու շարահյուսութունը գետնախնձորների մեջ ննջած–այսահարված արյան արջնաբոսորագույն պուտերում ու մեր սրտի խորքում, տարուբերվող հար անիմանալի «Ծով մշտածավալ»...
Եվ տողերն ահա ծնվում են ահարկու անհունից, հանց ծանրանիստ ու երկինք միտված Զորաց քարեր՝ ընդմեջ քո տիեզերակորույս արտացոլանքի.
Ո տայր ինձ ըծուխն ծխանի
Եւ զառաւօտն Նաւասարդի,
Զվազելն եղանց
Եւ զվարգելն եղջերուաց.
Մեք փող հարուք
Եւ թմբկի հարկանէաք,
Որպէս օրեն է թագաւորաց։
Հատվածական, բայց եւ անպարագրելի ու ներհուն ընթացքը գողթան երգերում ննջած կայծակի, որ անհետում է ավելի արագ, քան կհասցնես տեսնել մինչ արջնամառ անհետելը, որ զարթնում է հանկարծ, ասենք, Վարդան Անեցու «Վասն կառաց աստվածութեանն ներբող» – ի յուրաքանչյուր տողում, չգիտես, ինչ հրաշքով հասցնելով թողնել հողի ընդերքում եւ նրա՝ վիթխարի ակնաբիբ հիշեցնող, ցանցաթաղանթի վրա իր աներեւույթ շարաբերված եւ անկասելի գիրն ու ընթացքը, որպես հար ծավալվող «Ծով մշտածավալ» ...
Նուրբ եւ անքնին էության ընդունակք
Եւ հայելիք երկատեսակք՝ բազմաբորբոք ճառագայթիցն.
Մշտաթափք եւ սքանչելալուր ձայնիւք գետք հորդառատք
Զոր առ յերամս հրեղինացն վառիք ծով մշտածավալ.
Հատվածական, ինչպես Հայոց «Տիեզերական Պատմությունը», որի ճշմարիտ կենսագիրները եղան լոկ անտերունչ ու հալածական Բանաստեղծները մեր, որ չգիտես թե ինչ հրաշքով դեռեւս շարունակում են պահել մեզ եւ այն միգասքող ու կայծակնահար տոհմածառը, որի ոստերից մեկն էլ եղավ Անին, եւ մոտավորապես 10–ից 11–րդ դարերում ապրած նրա ամենամեծ բանաստեղծ Վարդան Անեցին՝ իր պահպանված «Ներբող աստվածության կառքին» միակ Բանաստեղծությամբ եւ հենց նույնի, իր իսկ գրած Լուծմունքի սկզբնամասով, եւ որի մասին մենք ոչինչ չգիտենք, բայց եւ որի թողած հետքը, թերեւս ամենատպավորիչներից է:
Հետքերը, որոնց մասին Ռենե Շառն ասում էր. «Բանաստեղծը պետք է հետքեր թողնի այնտեղ, ուր անցնում է, ոչ թե ապացույցներ։ Լոկ հետքերն են երազին սնունդ պարգեւում»։
Ապացույցները բազում են, իսկ հետքերը սակավ...
Եւ այդ սակավ հետքերի մեջ ահա Վարուժանի տեսած ավերակյալ Անին տխրամած ու դիտապաստ, որ իր ամենատես ակնաբիբի պես բզկտված հողի ցանցաթաղանթի վրա սփռված հատվածական նշխարների մեջ պահում է գուցե եւ հուշը Բագրատունյաց Անիի, եթե ոչ որպես ապացույց, ապա գոնե եւ ի սկզբանե որպես ան-
երեւույթ, բայց եւ անջնջելի հետք՝ Բանաստեղծություն՝ ճարտարապետության, որմնանկարչության, մանրանկարչության, պատմագրու-
թյան եւ նույնիսկ ավերակաց մեջ, ուր հիմա պապակ–դալկահար սիզախոտերի մեջ ընկած ջարդված ու հնամենի քարերից մեկի վրա, որ գուցե անկյունաքարն է կորուսյալ Տաճարի, իջնում է խոնջացած մի թռչուն, որ ահա, թռիչքի պատրաստվելով, տարածում է թեւերն իր, որի միջերակներում դեռ թրթռում են տողերը բանաստեղծության.
Վրան՝ լայնատարած թեւաւքն
Եւ խորան՝ ի վերայ անախտածին կորեանցն առիւծուն.
Թեւք ցողալից եւ լուսալիր՝
Ցանեալ ի կտակս իմանալեացն,
Ի հաւատ զանքննելի–ծագումն բազմերանգ.
Հատվածական, ինչպես թռչնի թեւաբախումը անսահման երկնքի ամպերի պատռվածքներում եւ մեր հետակորույս մտապատկերում...
Այն՝ Հերակլիտեսի ասած «աստեղային բնույթի կայծը», որից էլ ծնվում է կայծակը, որ ճանաչվում է լոկ ինքնիրմով, որպես իր իսկ հետագծի ակնթարթային ու բռնկվող հետք.
Երկնէր երկին, երկնէր երկիր,
Երկնէր եւ ծովն ծիրանի.
Երկն ի ծովուն ունէր եւ զկարմրիկն եղեգնիկ.
Ընդ եղեգան փող ծուխ ելանէր,
Ընդ եղեգան փող բոց ելանէր,
Եւ ի բոցոյն վազէր խարտեաշ պատանեկիկ.
Նա հուր հեր ունէր,
Բոց ունէր մօրուս,
Եւ աչկունքն էին արեգակունք:
Եւ կամ թե Վարդան Անեցու տողերն այս, որ կարծես զարմանահրաշ ու ցնորական շարունակությունն ու այլացումն են այս կայծակնավառ տողերի.
Րաբուն նոր
Եւ անշարժ խորանաշինին
Եւ աննիւթ թելաց ոսկոյն եւ արծաթոյն
Մտաւոր եւ փոյթ թելամատոյց.
Եւ բոց փորձանաց՝
Վառեալ ի մէջ եղեգանն եւ ականցն.
Եւ ախտիւ ծերացելոյ անծերանալի հոգւոյն՝
Մանուկ նորոգեալ
Եւ թեաւք արեգականն սլացեալ ի վեր...
Եթե պեղելու լինենք այս ինքնահրկիզվող –զոհաբերվող եւ նորոգյալ վերածնվող կայծակի ակունքները, ապա գուցե մտաբերենք ու տեսնենք ե՛ւ մեր անգիր, ե՛ւ գրավոր բանահյուսության, բանաստեղծության, էպոսի, մատենագրության, իմաստասիրության, տիեզերագիտության, մանրանկարչության, որմնանկարչության, մեկնարվեստի մեջ սփռված այդ աստեղային բնույթի կայծը, եւ, թերեւս, կտեսնենք ու հասու կլինենք այն, մեր երազներին սնունդ տվող, հայտնություններին, ինչպես նաեւ Վարդան Անեցու ներբողի հենքը կազմող Եզեկիել Մարգարեի տեսիլքների հետքերին, որոնք հատվածական ու փայլակնաձեւ առկայծում են նաեւ մեր ավանդազրույցներում եւ աստվածաշնչյան մեկնություններում, եւ որոնք վաղնջական ժամանակներից ի վեր ուղեկցում էին մեր նախնիներին, իսկ հետո նաեւ Մաշտոցին եւ իր աշակերտներին՝ վկան Խորենացին, իսկ հետո նաեւ մեզ, ավելի ճիշտ, մեր մեջ բուն դրած Բանաստեղծությանը, որ մինչեւ այսօր ու վաղը իր անտեսանելի ու անկասելի հետքերն է թողնում հարափոփոխ ամպերի վրա մեր երկնքի, ինչպես նաեւ, իմ վաղեմի ընկեր ու աննման բանաստեղծ Հրաչյա Բեյլերյանի ասած՝ «երկնքի հողում»...
Այն երկնքի հողում, ուրկից ծնվում են հատվածական ու հրացայտ ավանդապատումները՝ սերմերը Բանաստեղծության, որ հար պատրաստ են ծլելու։
Ահա այդ սերմերից մի քանիսը.
«Կայծակը կամ փայլակը կոչվում է նաեւ Հրաչք։ Նա հրացայտ աչքերով կին է, անունը՝ Ծովյան կամ Ծովինար, եւ ապրում է վերին երկնքում: Նա նստած է հրեղեն ձիու վրա եւ ձիով խաղում-պարում է ամպերում: Նրա ձիու եւ իր աչքերից կրակ է ցայտում, եւ ոչ ոք չի կարողանում նայել նրա հրեղեն, լուսավոր դեմքին: Ծովյանը երբեմն երեւում է նաեւ ծպտված՝ տղամարդու կերպարանքով: Ամպրոպային մութ գիշերներին նա հանկարծ գլուխը հանում է ամպերի տակից, ցած նայում եւ հենց այդ պահին էլ փայլատակում է, ասում են՝ «Ծովյանը խաղում է»: Երբ երկնքում երեւում է Ծովյանը կամ Ծովինարը եւ փայլատակում լույսի ու կրակի մեջ, իսկույն սկսում է անձրեւ տեղալ, եւ սար ու ձոր ծածկվում է պտղաբերող խոնավությամբ:
Երկրի վրա՝ օվկիանոսում, փայլուն փորով մի մեծ ձուկ կա: Երբ ձուկն ընկնում է մեջքի վրա, նրա փայլուն փորի շողքից երկինքը սկսում է փայլատակել:
Երբ դրախտում առաջին անգամ վարդը թառամում է, սոխակը սաստիկ տխրում է, լուսինը, տեսնելով սոխակի սրտաճմլիկ վիճակը, լուռ արտասվում է: Լուսնի արտասուքներից էլ առաջ է եկել ցողը»։
Վաղորդյան ցողը, որն արեւծեգին իջնում է բանաստեղծի արցունքի եւ կամ թե ապաշխարանքի նման։
Ահա այդ հատվածական սերմերից մի քանիսը եւս.
«Ամպրոպի ժամանակ հայր երկինքն ու մայր երկիրը ծիրանի ծովի միջոցով միանում են իրար, եւ երեքն էլ բռնվում են երկունքի ցավերով։ Երկունքի պահին ծիրանի ծովում բռնկվում է կարմիր եղեգնը, որի փողից բարձրացող ծխի եւ բոցերի միջից ծնվում է հրեղեն մազերով, բոցավառ մորուքով եւ արեգնակերպ աչքերով կայծակի եւ ամպրոպի պատանի աստվածը՝ Վիշապաքաղ Վահագնը։ Նա ծնվելուն պես վազում է վիշապների դեմ կռվելու։
Ամպրոպի ժամանակ ծովի խորքերից կամ ամայի լեռներից երկինք են բարձրանում վիշապները, որոնք չար ոգիների հետ միասին կամենում են կուլ տալ արեգակը կամ փակել նրա լույս երեսը, որպեսզի մարդիկ նրա լույս երեսը չտեսնեն։ Այդ ժամանակ Գաբրիել հրեշտակը ուրիշ հրեշտակների հետ միասին կռվում է նրանց դեմ, զարկում հրեղեն սրերով եւ սեւ ամպերից դուրս քշում նրանց։ Ամպրոպի որոտը այդ կռվի ձայնն է, փայլակը՝ Գաբրիել հրեշտակի սուրն է, կայծակը՝ հրեղեն նետը, իսկ ծիածանը՝ աղեղը։
Վիշապները մազեր ու թեւեր ունեն եւ բոլոր օձերի նման անմահ են, եթե նրանց չսպանեն։ Նրանք շարունակ մեծանում են, եւ երբ արդեն վիշապը հազար տարեկան է դառնում, կարող է աշխարհը կուլ տալ։ Դրա համար էլ հրեշտակները երկնքից իջնում են, կապում վիշապին եւ փոթորկի մեջ նրան վեր են հանում։ Սակայն վիշապը կռվում է հրեշտակների դեմ, գալարվում, բերանից հուր թափում, հաճախ էլ ջուր փչում երկրի վրա։ Հրեշտակները նրան հանում են արեգակի մոտ, որի կիզիչ ճառագայթները այրում, մոխիր են դարձնում վիշապին, եւ նրա մոխիրը թափվում է երկիր։ Հաճախ վիշապի գալարվող պոչը պոկվում, ընկնում է երկրի վրա կամ էլ հրեշտակները բաց են թողնում վիշապին, եւ նա երկնքի բարձրությունից ընկնում է մի լեռան վրա, փշուր-փշուր լինում։ Երբ ծերացած վիշապը լեռներից կամ ծովերից երկինք է քաշվում, երկնքի վիշապներն էլ երկիր են իջնում։ Ամպրոպի ժամանակ երեւացող ամպի հրեղեն շերտերը վիշապի հրեղեն մարմինն է, կայծակը՝ հրեշտակների գավազանը կամ ճիպոտը, որով հարվածում են վիշապին, որոտը՝ ծեծվող վիշապի գոռոցը։
Վանա ծովի հատակում վիշապի բույն կա, ուր բնակվում է մի ահռելի վիշապ եւ իր մարմնով բռնել է ամբողջ ծովի հատակը։ Հրեշտակները միշտ կռվում են նրա դեմ, խփում նրան, պոչից վիրավորում, որպեսզի նա չմեծանա եւ ծով ու ցամաք կուլ չտա։
Ամպրոպը երբեմն պատկերացվում է վիթխարի եղջյուրներ ունեցող կովի կերպարանքով, որը երկնային կաթնաղբյուրից ջուր է խմում եւ արնագույն ծովի (ծիրանի ծովի) միջից գոռում, բառաչում։ Մեկ այլ պատկերացմամբ՝ անձրեւաբերը Եղիա մարգարեն է, որ իր քառաձի կառքով սլանում է ամպերի վրայով։ Կառքի դղրդոցից ամպերը որոտում են, իսկ անիվներից կամ ձիերին հարվածող մտրակից՝ փայլատակում»։
Եթե ի մի ժողվենք այս բոլոր սերմնահատիկները, որ գրեթե անհնար է, ապա գուցե թեկուզեւ աղոտ նշմարենք նաեւ սերմնացաններին, որոնց հետքերը երեւում են միայն ծիլերի մեջ, որ շատ հաճախ պարտասած ու անփույթ ավերում ենք ինքներս մեր խորքում...
Մի բան պարզ է, որ առանց այս հարակից, կամ այդպիսիք թվացող բաների, մենք չենք կարող մոտենալ այն ակունքներին կամ հետքերին, որոնցից սերում է մեծն Վարդան Անեցու Բանաստեղծությունը։ Այլապես այն կլիներ Եզեկիել Մարգարեի, /որ իր հերթին սնվել է բազում ակունքներից, ինչի վկայությունները շաղված են հայ եւ այլազգի միջնադարյան հեղինակների բյուրավոր մեկնություններում/, տեսիլքների դժգույն կամ անքանքար այլացումներից մեկն ընդամենը, այլ ոչ թե այն եզակի ու անկրկնելի գիրը, որ կարելի է դնել միմիայն «Նարեկի» կողքին։
Ինչպես ասում էր 20–րդ դարի մեծագույն բանաստեղծներից մեկը. «Երբ դիցաբանությունները խորտակվում են, պոեզիայի մեջ է ապաստան գտնում աստվածայինը, գուցե նաեւ իր միջակայանը։ Եվ մինչեւ իսկ սոցիալական համակարգում եւ մարդկային հրամայականի մեջ եւ անտիկ թափորի Հացակիրները իրենց քայլքով ետ են մնում Ջահակիրներից, պոետական երեւակայությունն է նորից բորբոքում ժողովուրդների ամենավեհ կիրքը՝ ի խույզ լույսի»։
Այդ ի խույզ լույսի ընթացողների մեջ ամենամոռացվածներից ու ամենաառինքնողներից մեկը գուցե թե հենց Վարդան Անեցին է, որ ինքն իրենով /ինչպես մեր բոլոր ճշմարիտ բանաստեղծները/ միաժամանակ հաստատում եւ ժխտում է «Մի ծաղկով գարուն չի գա» ասացվածքը։
Հատվածական, ինչպես թռչնի թեւաբախումը ամպերի պատռվածքներում՝ ի խույզ լույսի եւ թռիչքի գեղագրության...
Եթե հիշելու եւ կամ թե մոռանալու լինենք Երկնային կառքին վերաբերող ավանդապատումներն ու պայծառացումները տարբեր հոգեւոր լանդշաֆտներում՝ ուրարտական, հնդկական, չինական, ասորա–բաբելական…՝ մինչեւ ասենք Դանտեի «Քավարանում» տեղ գտած Երկնային Կառքի առթած սարսուռը, որ երեւում է ահա այս տողերում. «...Զգացի համակ սարսուռ անոթներում իմ արյան, ճանաչում եմ ես նշանները հին բոցի»` այն բոցի, որով ամբողջովին համակված է Վարդան Անեցու Բանաստեղծությունը, ապա շատ հեռու կգնանք, կամ ավելի շուտ կգանք մի տեղ, որի ծայրը չի երեւում...
Ուստի հիշենք համառոտ Եզեկիելի Գրքից այն հատվածը, որի մեկնությունը մնացել է համարյա լիովին կորած, բայց պահպանված Վարդան Անեցու Լուծմունքի լոկ սկզբնամասում։
Մինչեւ Լուծմունքի պահպանված սկզբնամասի պատառիկին անցնելն ահա այդ տեսիլից որոշ տողեր.
«Ես նայեցի եւ ահա թե ինչ տեսա. հողմը, որ փչում էր հյուսիսից, մի մեծ ամպ եւ բոցկլտացող կրակ։ Ամպի շուրջբոլորը փայլում էր, ու կրակի մեջ ոսկու եւ արծաթի ձուլվածքի նման մի բան կար։ Կրակի մեջ չորս կենդանի էակների նմանություն կար, եւ ահա թե նրանք ինչ տեսք ունեին, նրանք մարդու նմանություն ունեին։ Ամեն մեկը չորս երես ու չորս թեւ ուներ։ Նրանց ոտքերն ուղիղ էին, իսկ ոտնաթաթերը հորթի թաթերի էին նման, դրանք շողում էին փայլեցրած պղնձի պես։ Իրենց թեւերի տակ չորս կողմից մարդու ձեռքեր ունեին, եւ չորսն էլ երեսներ ու թեւեր ունեին։ Նրանց թեւերը իրար էին դիպչում։ Գնալիս նրանք չէին շրջվում. ամեն մեկը գնում էր ուղիղ դեպի առաջ։
Նրանց երեսների նմանությունն այսպիսին էր. չորսն էլ մարդու երես ունեին, աջից՝ առյուծի երես։ Չորսն էլ ձախից ցլի երես ունեին, չորսն էլ՝ արծվի երես։ Այդպիսին էին նրանց երեսները։ Նրանց թեւերը դեպի վեր էին տարածվում. յուրաքանչյուրի երկու թեւերն իրար էին դիպչում, իսկ մյուս երկուսով ծածկում էին իրենց մարմինները։
Յուրաքանչյուրը գնում էր ուղիղ դեպի առաջ։ Ուր որ ոգին ուղղում էր նրանց, այնտեղ էլ գնում էին։ Գնալիս չէին շրջվում։ Կենդանի էակների կերպարանքը նման էր կրակի մեջ այրվող ածուխների։ Կենդանի էակների միջեւ ջահերի կերպարանք ունեցող բաներ կային, որոնք հետ ու առաջ էին գնում, կրակը բոցավառ էր, իսկ կրակից կայծակներ էին դուրս գալիս։ Կենդանի էակները հետ ու առաջ էին գնում եւ կայծակի կերպարանք ունեին»...
Ահա դարձյալ ամենայն ինչի կառավար կայծակը, որ ճանաչվում է լոկ ինքն իրենով՝ այս քառահնար, քառածագ, քառաբարդ, քառահոլով, քառեղանակ, քառահյուս, քառակերպ, քառաթեւ ու քառերես աշխարհում, որի թաքնատեսիլ երկրապատկերները բացվում են միայն այս քառադեմ հայացքի առաջ, եւ եթե մի բան կա, որ հար տեւում է այս ակնթարթ–հավերժություն աչքաթարթում՝ Բանաստեղծությունն է, որ առ այսօր մեր միակ հայրենիքը եղավ, ուրկից ամենաարտաքսյալներն ու հալածյալները հավերժորեն հենց «կայծի գող, մանուկ աննախանձ» բանաստեղծներն են մեր...
Եվ այն երկնատեսիլ երկրապատկերները, որ հար ծավալվում են, հանց «ծով մշտածավալ», որի ջրերի վրա շրջում է հոգին Աստծո...
Քանի որ Աստվածաշունչը սնվել է Հին Արեւելքի եւ առհասարակ հին աշխարհի դիցաբանությամբ, ուստի, երկնային չորս էակների հետքերն էլ պիտի որոնել այնտեղ։ «Ասուրական աստեղային աստվածները չորսն էին՝ Մարդուկը, որին պատկերում էին թեւավոր եզ, Նաբուն՝ թեւավոր մարդ, Ներգալը՝ թեւավոր առյուծ եւ Նինուրտեն՝ արծիվ»։ Համանման կենդանիների պատկերներով եւ արձաններով է լի նաեւ ուրարտական արվեստը։
Ըստ երեւույթին մեր միջնադարյան գրագետներին ծանոթ են եղել ոչ միայն համապատասխան քանդակներն ու արձանները, այլ նաեւ պաշտամունքային գրավոր կամ անգիր մասունքները, որոնցից օգտվել է նաեւ Վարդան Անեցին։
Սուրբ Գրոց խորհրդանշանները հասկանանք թե ոչ /ինչպես նաեւ դրանց ակունքները, կերպափոխություններն ու ճառագումները/, ակնհայտ է, որ առնչվում ենք բարդ եւ յուրատիպ, նորօրինակ կառույցով ստեղծագործության, որ մեր ինքնության ամենաապշելի ու եզակի բյուրեղացումներից է՝ ճարտարապետական կոթողի հանգույն, որը մեզ ապշեցնում է մանավանդ չափի ու ներդաշնության կառուցիկությամբ, որը զարմանալիորեն համահունչ է Անիի Տրդատ ճարտարապետի կառույցներին, /մանավանդ Հաղպատի Սուրբ Նշան եկեղեցուն /։ Ամեն ինչ համաչափ է քերթված–կառույցի մեջ, ոչ մի ավելորդ զգայական ու բանական շեղում, տող առ տող, տուն առ տուն աճող եւ զարգացող մտքի եւ սրտի միաձույլ, համահավասար ընթացք եւ այդ ամենի կառավար ստեղծարար հանճար։
Վարդան Անեցու այս կուռ ներբողի մեջ առկա է մեր ողջ բանաստեղծական փորձառությունն ու սլացքը։
Ներբողի նյութը հիմնված է, ինչպես վերը նշվեց, Եզեկիել մարգարեի տեսիլքի վրա եւ ներկայացնում է աստվածային կառքին լծված մարդուն, առյուծին, եզին եւ արծվին /որոնք դարձան նաեւ չորս ավետարանիչների խորհրդանիշը/։
Այդ տեսիլքը Աստվածաշնչի ամենաբանաստեղծական դրսեւորումներից մեկն է, որ հնուց ի վեր գրավել է բանաստեղծներին, նկարիչներին եւ այլ արվեստագետների։ Աստվածաշնչում համապատասխան այլ տեսիլներ էլ կան, բայց Վարդան Անեցունը վերաբերում է «այն կառաց զոր Եզեկիել մարգարեն տեսավ ի տեսլյան», եւ դա հաստատվում է հեղինակի Լուծմունքի պատառիկներից, որից ահա կարդում ենք հողմին վերաբերող մի հատված. « ... որ կապի մեջ է եւ է, որ բացարձակ է եւ ծովացյալ, ունի դուռն առ կողմն հյուսիսի, թեպետ եւ բախվում է եւ այլ կողմերի։ Որ եւ կոչվելով չորսից եւ առ իս փչում է միշտ եւ հարաժամ։ Հողմերի սահմանումները զանազան են, զի կան կապված եւ հաղթում եւ շրջում են բնության մեջ եւ ջրերի եւ հողի եւ լույսի եւ հրի ձեռքում։ Իսկ որ ծովացյալն է՝ հեռացող հողմն է լինում լուսնի եւ աստղերի ձեռքում եւ շնչավոր ամպերի շաղկապով մանանան եւ անձրեւն է տեղում եւ ծնում է քաղցրասնունդ տեղերն ու բնակիչներին աստծո սիրելիների եւ բաղկանում է զորությամբ նրանց գնդում եւ առ անպատկառները ծովեղեն արարչի դիմաց, բացարձակ հողմը սաստկանում է...»։
Եվ ահա հողմը սաստկանում ու ծածկում է երկինքը…
Բայց ահա, ինչպես տարիներ առաջ երազում, երկնքի միգամած քողը պատռվում ու հանկարծ բացվում է մեր պատրանաթափ հայացքի առաջ, ու քամահալած հեռանում են բոլոր թուխպ ամպերը, բարդ ամպերը, կուտակ ամպերը, եւ հայտնվում է սյունն ամպի, որպես հովանի, եւ գալիս են դանդաղ գռուզ–ոսկեգեղմ ամպերը, ու բազմած նրանց վրա՝ բոլոր ժամանակների ու հավերժի ամենայն սրբերն ու բանաստեղծները, եւ մեկը նրանցից, որ բազմած է ավետաբեր ամպի վրա, մատը վեր է պարզում առ «երկրորդ» կապտաբիլ երկինքը, որին հաջորդում էր «երրորդ՝ ծավի երկինքը, որ մեր աչքերին ընդառաջ գալով, գրում է մեր ապշած հայացքի առաջ, գրում է տողերն «Ի շունչն սուրբ».
Տեսակաւ դիմացդ եւ հարաւաբեր շնչովքդ
Լինի փախուցեալ հիւսիսականն սիգ,
Որթք սաղարթազարդք եւ տունկք խնկաբերք
Ի Քէն շնչաբերեալ անծախապես բուրին.
Ձագք գարնանաբերք եւ ծիծռունք վճիռնաձայնք
Ի ձայնէդ զվճիռն առեալ, զգարունն յաւիտենից ճըչեն.
Զոր մաճկալք եւ այգեգործք
Անկարացան առ ի կթել յերկաթռիչ բարունակէդ,
Որ եբեր պտուղ զպարս աստեղացն եւ զգունդս հրեշտակացն.
Զոր լծով քո սքանչելի եւ լծակցովդ զարմանալի
Առ գուբ հնձանն ժողովին
Եւ ճմլին՝ ի ծոց մեծի Արքային.
Զոր եւ համբուրելով իմ՝ զցանկալի դեմսդ սրբոյ եզինդ,
Զգարնանաբեր եւ զկենդանարար շունչդ
Պահել առ իս աղաչեմ միշտ եւ յարաժամ։
Հատվածական, ինչպես թռչնի թեւաբախումը անսահման երկնքի ամպերի պատռվածքներում եւ այս տողերը...