"Մուկը դուրս պրծնելու հերթական անհաջող փորձից հետո անշարժացավ տեղում... սկսեց սանրել բեղիկները:"
Մ. Մաթեւոսյանի "գարշապար" վեպից
Բրաբանցիո - ի~նչ անամոթ ես:
Յագո - իսկ դուք... սենատոր եք:
Վ. Շեքսպիրի "Օթելլո" պիեսից
Տարօրինակ չի թվար ըզգացում մը, թէ Չեպուրաշկան այլեւս հոն չէ` սոսկ պատկերն է, որ տակաւին լուսապաստառ կ’այցելէ, չնայած հարկավ ադ էր անոր գոյակերպն ի սկզբանէ:
Հրաժեշտը այդօրինակ աստղերուն ժամանակ կ’առնէ հաճախ, թերեւս ոչ պակաս, քան` "ետ" /post/ մասնիկին, անկախ կլօրականջաւոր օրերու կարոտախտ մը խաղարկելու փորձերէ: Իսկ մեր պատկանելութեան տուրքէն, երբեք գուցե, չյաջողինք խուսանավիլ ամբողջութեամբ` ստիպված ետ շրջուելով բանի անմիջական ընթացքէն` հենց այդ ընթացքին հավատարմութեան խոնարհումի մը կանգառին:
Փորձենք հիմա չմերժիլ մեզ ուղղված "ետկլօրականջաւոր" կոչումը` այլ հոժարաբար որդեգրել: Չնայած, հարկաւ կանգառի այս ենթակայացնող [1] թելադրանքը խոչընդոտ մը կը պարտադրէ, առավելագոյն հնարաւորը անոր հաղթահարումը նպատակ առած` կանգառի ծեսը կարնավալային տոնի մը վերածելու ակնկալիքով [2]: Եթէ անթիվ օրենքներու հրահանգներու եւ տարազներու մեջ յուրայինները կը ճանչնան իրար նշանով մը, ինչու ականջաւոր աստղը չպիտի գերադասուի պոչաւոր, ըսենք եռաթեւ, քառաթեւ, հնգաթեւ, վեց կամ N - աթեւ արեւներեն, որ կը ճառագեն աւանդական խորաններէն կամ լուսապաստառներէն, որ այսօր արդեն մաշկերնուս տակ կհեգեն:
________________________
[1] Ալթուզերի /ինտերպելյացիայով/ սուբյեկցիան հայերեն ի՞նչ տարբերակ ունի:
[2] Մեծ պահքից հետո /կարնավալի ժամանակ/ Երիցյանների խանութում վաճառվող ապխտած կոկորդիլոսի ինքնությունը որոշելը մեր խնդիրը չէ:
Յայտնի է` եթէ ոչ կլոր, միեւնույնն է ականջով կախվիլը, ականջի ու ականջալարի շուլալը ինքնաբերաբար վերանալու չէ, նույնիսկ երբ կը թոշնին ականջները:
Ըստ ամենայնի, Չեպուրաշկան բանաձեւելու հնարաւոր ցանկութիւնն ու ջանքն ապարդյուն ըլլալու է` առավել նրան վերադարձնելու ջանքը, նույնիսկ երեւակայական զրոյցի մը փորձն է անհույս` մենախոսութեան կը վերափոխուի: Անգամն ալ պիտի կրնանք իր օրինակով արտոնե՞լ ինքներս մեզ դյութվիլ ականջներով, գուցե դյութե՞լ: Չեպուչաշկան խուսափուկ է: Նրա կորուստն իբրեւ իր երբեմնի ներկայութեան ետադարձ վավերացում, գուցե խոստումնալից նկատվի, թէ չաճապարենք մեր անդրադարձը շրջել հետաքննութեան, զրպարտանքի, կատակաբանութեան ամենապատկառազդու կեցվածքով մը ջրիկցած:
Պատկանելութեան այս կանգառի խոնարհումը կ’ենթադրէ խոստովանութեան ձանձրալի արարողութիւն մը` տկար մի ելքով, թէ համատեղ ջանքը չյաջողի թույլատրելու Չեպուրաշկան նորոգվիլ մեզանում եւ անգամն ալ շտկվիլ:
Ան անհետացողն է, բայց կը մնա տագնապ մը, որ կը գտնես յանկարծ կլօրականջաւորին ի դեմս անծանոթի մը, գուցե նույնիսկ հայելում` ինքդ արդեն փնտրտուքից հրաժարուած` ոչ ականջներէդ: Ապա թմբուկդ թաքուն ոչ կուրծքէդ` CNN-ով կլսուի:
Մազոտ ու անճակատ` Չեպուրաշկան չի վախնար առնետներէ` կը հետաքրքրուի կոր: Համենայն դեպս` անոնցմե վախ չուներ, երբ "ետխորհրդային"-ը չկար:
Մեծ կլօր ականջներ ունի նաեւ Մայթի մկնիկը: Համենայն դեպս ուներ դեռ երբ միմյանց հանդիպումը կլօրականջաւոր նախնու` հայտնի սերնդի "կլօրականջաւոր" կինոխցիկի միջնորդութեամբ էր: Մայթին հզորն է` հաղթող հերոսը: Մուկ է: Մկնիկ` ոչ առնետ: Մկների ու առնետների տոհմերը տարբեր են` Միկին, Ջերին, Պույպույը, նույնիսկ իշխան Միշկինը եւ անգամ որոշ թռչող մկներ եղած աշխարհի բարի կամքը կը կրեն, ի տարբերութիւն Լարիսկայի, Շուշերայի, Չուչունդրայի, քյոնիգսբերգեան առնետի կամ նոբելակիր գերմանախոս ու բազմաթիվ ուրիշ չարակամ, փիլիսոփա, փորձա-առնետների, որոնք աներեւույթ, այլաշխարհիկ սերմանիչներու անդամն են [3]: Ինչեւիցէ, կրծողների բազմազան տեսակները, սեռերը, ասոնց բարեկամներն ու թշնամիները, արդարացումներն ու դերերը, կարծես, քիչ թե շատ յայտնի են ի տարբերութիւն Չեպուրաշկայի:
Չեպուրաշկան, հայտարարուած է "գիտությանը անյայտ կենդանի": Կենդանի: Այն պատճառով միայն, որ մրգավաճառի մը գլխով փչել էր անոր հանձնել գազանանոց: Ինչպէս կյիշեն "ետխորհրդայինները", արդյունքում հեռուստաստղ դարձած էակին մինչ այդ փաթեթաւորած էին իբրեւ միրգ, իսկ ետքը առաջարկած խաղալ խաղալիք` թերի խաղալիքի մը դերը խոտանված ապրանքներու խանութում, ապա իր նախընտրութեամբ` խաղալիք մանկապարտեզում: Անոր կը դասեն բառարանին անյայտ այդ անվամբ միայն մրգավաճառի քմահաճույքով` բառարանին, որն իր ապագա ընկերոջ ձեռքն անցած էր, երբ կը փորձեր հստակել Չեպուրաշկայի ով կամ ինչ ըլլալը: Ավելի բծախնդիր բառարաններե կարելի է տեղեկանալ, որ "Չեպուրաշկա" ռուսերեն համապատասխան բային համաձայն, ըսել է շրմփալուց/դրմփալուց հետո, ամեն անգամ, ուղղաձիգ դիրքի շտկվող խաղալիք: Կարելի է պատկերացնել, թե ուր կ’ իյնար, գլխուն ինչ կ’ ուգար եթէ պարտաւորեցնող այդ անուան փոխարեն ուրիշ անուն մը նրան վերագրուած կամ մոգոնած ըլլային` ինչպես հեղինակի` մանկագիր Ուսպենսկու տեքստում, կոկորդիլոսի հետ առաջին ծանոթութեան ժամանակ, համարվեր, օրինակ` լեոպարդ: Ներկաների վախն այդ անունեն, չոգեւորեց Չեպուրաշկային ստանձնելու դերն այնպես, որ, ըսենք, մեկ այլ ֆիլմի նորայայտ կերպար` Շտուշա-կուտուշայի պես դառնար ու մնար սարսափելի գազան մը: "Քեզ կ’ուտեն",- մերժում է կոկորդիլոսը նրան վերցնել աշխատանքի որպես իր տեղակալ գազանանոցում: Կոկորդիլոսը միայնակ մեծ քաղաքում` ընկերներ կը փնտրե [4]: Աս է Չեպուրաշկայի լիակատար անտեղիութիւնը խախտող միակ հանգամանքը:
________________________
[3] Վիլյամ Սարոյանի նկարագրած հայ մուկը, այնուամենայնիվ, կարծես իր ամերիկյան ցեղակցի գծերն ունի: Այս ծանոթության, ինչպես նաեւ շատ ուրիշ դեպքերում պարտական եմ ա - ի գլխավոր խմբագիրներին, հատկապես` Վ. Ֆերեշեթյանին: Տեղեկություններ եւ նյութեր տրամադրելու համար առանձին շնորհակալություն եմ ուզում հայտնել Ս. Գյուլամիրյանին եւ Վ. Ջալոյանին:
[4] Տեքստի սկզբում տես մարգինում զետեղված Մ. Բլանշոյի "Աննկարագրելի հանրություն"-ից մի հատված
Նրան չի կարելի համարել նորահայտ "հոմո-սովետիկուս", քանի որ Չեբուրաշկան, անտեղյակ ինքն իրենից, միայն փորձեր է անում ներգծվել, ներգրավվել խորհրդային երկրի, քաղաքի կյանքին: Մյուս կողմից նա "նախախորհրդային" ժամանակներից մնացած ազնվականության կամ այլ կործանված շերտի, հանրության բեկոր չէ, որ ռեւանշի ծրագրերով կամ հուսահատ ապրում է հուշերով, փնտրում մասունքներ, աղոթքներ ու անեծքներ:
Նա հուզիչ եւ քնարական է` ո՛չ ռոմանտիկ, եւ ո՛չ էլ հեղափոխական պաթոս ունի: Չնայած իր ձգտմանը` նա, այնուամենայնիվ, դժվարանում է ներգծվել շրջապատին, չհաշված մի քանի ծանոթների, շրջապատի, ուր, ինչպես նաեւ իբրեւ ֆիլմի լեյտմոտիվ հնչում է` "նաշ պառավոզ լետիտ վպերյոդ, վ կոմունե աստանովկա®" հեղափոխական երգի մեղեդին, որն, ի դեպ կարծես չնչին փոփոխությամբ վերցված է Վագների "Տանհեոյզեր" ռոմանտիկ օպերայի նախերգանքից [5]: Դրան հակադրվում է անձրեւոտ ծննդյան օրը երկնագույն ուղղաթիռով անվճար կինո ու էսիկիմոներ բերող, հրաշագործի մասին երգը: Ամբողջատիրության հոգածության տակ այժմյան ետխորհրդայինները իրենց մերձավորներով այս երգը երգում էին ծննդյան կամ անվանակոչության ամենատարբեր տարելիցներին` գուցե համարելով ավելի անձնական, քան` մանկական: Չեբուրաշկայի երգով հանրության ընդհանրական ծեսին հակադրվում է մի փոքր խմբի ինքնահաստատումը, ավելի ճիշտ` միայն դրա իրավունքը, քանի որ կարծես միայն այդ երգն էր նման դերում: Այդ երգը բազմապատկվելու, զուգադրվելու է ուրիշ երգերով, թե՞ միայն փոխարինվելու է "happy birthday" -ի chees-ով:
Չեբուրաշկան պատմությունից դուրս է թվում` պատմական չէ, այսինքն իր համար չի որոնում արդարացում ինչ-որ առաքելության ձեւով, իբրեւ ժամանակի, առաջընթացի, անհրաժեշտության, ոգու կամ էլ, ով գիտի, ինչ ընդհանրության հրամայականի: Նա, թերեւս, չի փնտրում ու ընդհանրապես չի կորցրել որեւէ բան` նյութական, թե ոչ, այդ թվում` իր ինքնությունը: Վերջինն, օրինակ, տարբերում է նրան մյուս, իրենք իրենց անհայտ կերպարներից, օրինակ` պապային փնտրող գորտուկից, Ռ. Կիպլինգի անընդհատ հարցեր տվող, դեռ անկնճիթ փղիկից, ամենա-ամենա առյուծից եւ իրենք իրենց հիմնական խնդիրը դարձած այլ կերպարներից: Չեբուրաշկան նման հարցադրում չի կատարում, ոչ կրավորական եղանակով` /ինչո՞վ եմ տարբերվում այս կամ այն միջատից, կենդանուց, արարածից կամ ինչո՞ւ է աստված կամ որեւէ ոք ինձ ստեղծել, որտեղի՞ց եմ հայտնվել երկրի երեսին կամ կարո՞ղ է մեքենան մտածել եւ այլ հարցերի տեսքով/, ոչ էլ ներգործական առումով որեւէ պնդում / ես ես եմ, այսինքն սահմանադրական ակունքը այն բոլորի հետ միասին եւ միջոցով, ով ընդունում է փոխադարձ ճանաչման եւ ելակետի իրավահավասարության, համարժեքության պայմանը` միանգամայն բացառելով Ուրիշ այնկողմնային որեւէ ատյան/: Որ խորհրդային երկիրը հենց այդպիսի` միապետությունը հաղթած հեղափոխականության` ինքնահռչակման աննախադեպ ու աստվածամերժ օրինակ էր, զրկում է Չեբուրաշկայի ով լինելը այս կամ այն կողմից խորհրդային համակարգի հետ սկզբունքորեն կապելու հնարավորությունից` հուշելով, սակայն, այլ խուսափող կապի հնարավորությունը: Ամեն անհատի ինքնանույնացում չի կայանում առանց անխուսափելի ու իր համար անճանաչելի մնացորդի [6], որը հանձինս դիմացինի, պրոեկտվում է իբրեւ "օտար"` անհանդուրժելի բացառում: Ամբողջատիրական համակարգին ներգրավվելու այս "օտար" բացառուկի պարզամիտ պատրաստակամությունը հազիվ թե նրա լայն ընդունելության պատճառը հանդիսանար, առավել եւս, որ ինքը երբեք էլ չէր հակադրել իրեն այդ համակարգին: Ըստ ամենայնի, նրա անմեղ գրավչությունը այլ, հավանական է` կատակերգական պատճառ ունի: Գուցե այդ զավեշտականությունը ճանաչման անհարմարությունից է, ոչ իրենից:
________________________
[5] Մինչ այդ, մյուս կողմից, ռոմանտիզմը հենց հեղափոխական ռացիոնալիզմին ուղղված ռեակցիա չէ՞ր:
[6] Ֆիխտեի "առստո՞ս"-ը:
Չեբուրաշկայի մասին այս դատողությունները գուցե, իրոք, չափազանցնում են մուլտկերպարների ակնհայտ անտրոպոմորֆիզմը, իսկ այս խոսող էակը,"սկզբունքորեն" մարդ չի կարող համարվել, ինչեւիցե, կարծես մարդու արտաքին` մի խոսքով, "բնական" արտոնություն չունի:
Խոշոր քաղաքներում ապօրինի վտարանդիները փորձում են կառչել երբեմն ուրիշի տեղից, փաստաթղթերից` նույնիսկ մի քանի անգամ մեռածների: Փարիզաբնակ երիտասարդ մի շեղաչյա, դեղնամորթ աղջկա փաստաթղթերից դատելով` նա երկու հարյուր հիսուն տարեկան էր եւ գուցե անմեռ էր: Գաղտնի արհեստանոցներից մեկում կար էր անում ու միայն գիշերը փողոց դուրս գալիս իր ձեղնահարկից, ուր քամոցի մեջ մի չնաշխարհիկ բրդոտ դրկից էր պահում: Չգիտեմ` աղջիկը երեւու՞մ էր հայելում, թե ոչ: Ինչ վերաբերում է քամոցի համստերին` կրծողի այդ ցեղը, ինչպես հայտնի է, լիովին անհետացած էր համարվում, մինչեւ Հալեպում պատահաբար հայտնաբերված ընտանիքից կրկին բուծվելը:
Արեւադարձային պտղի տուփից կարելի է որոշ վերապահումով ենթադրել, որ Չեբուրաշկան էլ ներբերված է: Եթե, իրոք, հետաքրքրված ենք Չեբուրաշկայով, չենք կարող բավարարվել նրան մի հերթական "էկզոտիկ" հայրենիք վերապահելով, չնայած տեքստի հեղինակի որոշ հակվածությանը, կապված, ով գիտի գուցե, Պատրիս Լումումբայի անվան համալսարանի հետ, գուցե` աշխարհի մեկ վեցերորդի ծակուծուկերի: Ինչեւիցե, մուլտիպլիկացիոն, ըստ իս, ավելի հետաքրքիր տարբերակում այդպիսի միտում բոլորովին չկա: Էկզոտիկ ասելը, ինչպես հայտնի է, կնշանակեր բարեհոգի արհամարհանք, արհամարհական բարեհոգություն, եթե ոչ` անփութություն: Հայտնի որոշ հանգամանքներում, բազմաթիվ երկրներում, նույնիսկ երբեմն ԱՄՆ-ում, վտարանդիներին ուղարկում են ետ` որտեղից եկել են: Չեբուրաշկայի դեպքում նման որոշումը կնշանակեր տվյալ տեղում չթողնելով հանդերձ ուղարկել ոչ մի տեղ, ոչ թե ուր պատահի, նույնիսկ ոչ էլ այն աշխարհ: Չեբուրաշկան "Մեծ քաղաքի լույսերը" զննող անտուն, գործազուրկ թափառաշրջիկն էլ չի դառնում` եղբայրավարական երկրում միանգամից մի "յուրահատուկ" գործատեղ ու հեռախոսախցիկ է ստանում, ստանում, ոչ թե զավթում` իբրեւ ժամանակավոր կացարան:
Ամեն դեպքում, տուփի մեջ քնած լինելը մեկին հանցագործ, վտարանդի կամ փախստական համարելու հիմք չէ, հատկապես երբ ետ ուղարկելու տեղ էլ չկա: Նման դեպքում այլմոլորակայիններից է խոսք լինում` իբրեւ "Ուրիշի", "ամեն մասնիկով ուրիշի" հարմար տիպականացում:
"Ուրիշ" կարգավիճակը ենթադրում է երկուստեք նախօրոք ամրագրված ինքնություններ` օտար աշխարհներ, դրանց անհամասեռություն, անհամատեղե-լիություն` հաղորդակցության բացառում, եւ համապատասխանաբար բացարձակ, արտաքին հարաբերություն, ապաշխարելու հրամայական ու վախճանաբանություն /էսքատոլոգիա/ [7]: Գիտությանը անհայտ լինելը, այսինքն գիտական հետազոտության ամենաբազմազան առարկաների` /ան/օրգանական ու այլ գոյացությունների, հասարակությունների, ցեղերի, գործընթացների, մի խոսքով, չպարզաբանված երեւույթների ցուցակը չմտնելը նշանակո՞ւմ է արդյոք, որ Չեբուրաշկան "ուրիշ" է: Ինչպես կարող է մնալ "ուրիշ", երբ փորձում ենք հասկանալ նրան: Չեբուրաշկան ինքն ուզում էր սովորական դպրոց գնալ սովորելու [8]: Իր ընկերը` կոկորդիլոսը, այդ կապակցությամբ նրա ով լինելու հարցի խոչընդոտից ծագած հուսահատությունը փարատելու ջանքով` բացականչում է` ո՞նց թե հայտնի չէ, նույնիսկ շատ լավ էլ հայտնի է: Այս ճիչն, իհարկե, տեղեկատվական բովանդակություն չունի, չի մատնում գաղտնիք, սակայն ի տարբերություն այս տեքստի բացասման ճանապարհով մոտեցման փորձերին, հաստատական պնդում է` ինտերպելացիա չէ, եւ ըստ այդմ չի ենթակայացնում, այլ պատասխանատվություն է ստանձնում մեկի համար, առանց որեւէ բովանդակությամբ պարտավորեցնելու ու խախտելու ընկերության պայմանը` դիմացինի "ընկեր չունեցող անծանոթ" լինելու իրավունքը, եթե կուզեք` ուրիշ լինելու սահմանային /կրոնական/ ընտրությունը այնքանով, որ կարողանա պաշտպանել նրան ընդ հանրության տուրքից [9]: Պատասխանատվություն վերցնելով` նա չի պարտադրում իր կերպն ու նմանությունը, ասենք` կանաչ պոչի երկարությունն ու ծխամորճը: Սա մաքուր ճանաչում է` ինքնության բոլորովին այլ շնորհում, քան մեկ այլ կոկորդիլոսի տված դասը: Ի նկատի ունեմ վերը նշված անկնճիթ կիպլինգյան փղիկի ինքնորոշումը կոկորդիլոսի ատամների տակ` մահվան բերանում լինելուց հետո` ինքնության ձեւավորումը իբրեւ կնճիթի երկարացում: Ատամների տակ երկարած կնճիթը դառնում է ինքն իրեն ապահովելու գործիք: Ինքը նա է, ով իրեն հարցի տակ դնողների հախից կգա: Եթե փղիկի կնճիթը, այնուամենայնիվ, արդեն ինքն իրեն է աճում, ապա նրա քթից բռնած կոկորդիլոսը իր ներսում է` այն ուրիշը, որ ամենից մոտ է` գիտակցությունից, ընթեռնելի շարահյուսությունից դուրս ու սոսկումնալից:
________________________
[7] Հետեւանքների մեղմված այլակերպումն է նաեւ cultural studies կոչված առարկան, որն իր հետազոտությունները վարում է մեծ մասամբ անտեսելով գործնականում ռեալ ուժային գործոններն ու ակտուալ հարաբերությունները, թեկուզ իր եւ իր նյութի միջեւ:
[8] "Մի՞թե ես բոլորի պես չեմ" տարրական դասարանների աշակերտի հարցը մի քանի տարուց հետո փոխվում է "մի՞թե ես բոլորի պես եմ" հարցով:
[9]Կապիտալի արդյունավետության ինդիվիդուալիստական մակարդակի պայմաններում անհատական հատկանիշները ատոմացված արտադրողի կոմերցիոն գաղտնիքն են: Այս հանգամանքը պայմանավորում է նրա մեկուսի լինելը եւ շփումների բնույթը: Արդյունավետության մրցավազքի աճող լարումները հանգեցնում են անհատի երկփեղկման, այնպես որ ինքն էլ, նույնիսկ ցանկության դեպքում, չիմանա դրանք: Այնուամենայնիվ, միասնության մղումը, ի հակադրություն հասարակական համապարտադիր ընդհանուր հայտարարի, պահպանվում է ավանդաբար պահպանված ծեսերին փոխարինող արտաքուստ անիմաստ թվացող նորաստեղծ համատեղ գործողություններում, օրինակ` ֆլեշմոբերում, չհաշված տարբեր առիթներով բռնկվող խմբային անկարգությունների օրգիաստիկ միաձուլման դեպքերը:
Երկու դեպքում էլ իրադարձությունը ինքնություն է տալիս առանց սահմանման կամ որակավորման: Առաջինը հաստատման, սիրո շնորհն է, երկրորդը` մահի, բացասման: Ըստ այդմ, հետեւանքները` մի դեպքում միավորում ընկերների տան կառուցմամբ, մյուս դեպքում` ամրոցի հրեշավոր ու մոնումենտալ հատույթի շուրջ: Համայնք ու հասարակություն: Կանացին ու առնականը իբրեւ երկու հեքիաթի կոկորդիլոսներ` անկախ նրանց սեռերից:
Ընկերոջ` կոկորդիլոսի կարծիքը կարեւոր է [10]:
Չեբուրաշկայի դեպքում, կարծես, ընդհանուրն ու մասնավորը համընկնումն են մի էակում: Որոշ հոգեւոր ուսմունքներ մարդուն են վերապահում այդ առանձնաշնորհը: "Չեբուրաշկան" միաժամանակ ե’ւ հատուկ անուն է դառնոմ, ե’ւ տեսակ, մի տեսակ, որը կարծես միայն մեկ ներկայացուցիչ ունի` ինքն է իր եզակի օրինակավորումն ու իրականացումը:
Չեբուրաշկայի ուրիշացված, քառապատիկ արտացոլումն էին նրա այլմոլորակային կրկնօրինակները` տելեպուզիկները /հեռուստացփորիկները/, ներմուծված "ետխորհրդային"-ի արշալույսին:
________________________
[10] Մի կողմ թողնելով ճանաչման բիբլիական իմաստը` հիշենք, որ դարերն ի վեր ճանաչողությունն ու մտերմությունը ոչ միայն չեն հակացուցվում, չնայած անկողմնակալության իշխանամետ ամեն պահանջի, այլեւ պայմանավորում են իրար, եթե խնդիրը ոչ թե ոչնչացնելն է ուսումնասիրածը կամ կաշկանդելը կարգադրմամբ, այլ հնարավորինս նրա բարգավաճման հորիզոններ հուշելը, հովանի դառնալով` միայն այդպիսով հավատարմագրված ճանաչողի կոչմանը: Մի խոսքով, ճանաչել նշանակում է առնվազն չզրկել գոյության պայմաններից, չժխտել գոյությունը` թույլ տալ: /Փորձարկումը ենթադրում է եզակիի շփոթումը մասնավորի հետ/: Գիտական տիտղոսն այսօր անգամ բնորոշվում է ոչ ուղղակիորեն որպես իմաստության, այլ իմաստության հանդեպ մտերմության որոշակի աստիճան` PHD: Սոցիոլոգիայում "քանակական" հետազոտությունների նկատմամբ գերակշռող են դարձել "որակական" հետազոտությունների մեթոդները, որոնք ենթադրում են ուսումնասիրողի անձնական ներգրավվածութունը խնդրին` բացառելով մետա-լեզուն ու մետա-դիրքը /ուրիշ լինելը/, այսինքն` թորված անաչառ հայեցողականության ու ապահովության պատրանքը կամ իշխանատենչ ինքնատիրապետման հեռագնա հավակնությունը: Իսկ փիլիսոփայությունը, կրոնն ու արվեստը, ինչպես հայտնի է, սկզբունքորեն ենթադրում են մարդու ամենալիակատար ու մտերմիկ ներգրավվածությունը, այնպես որ դիրքի, դիրքավորման հարցն էլ չի մնում: Եթե անգամ ենթադրեինք չեզոք հայացքի հնարավորությունը, "այն ի վիճակի չէր լինի որեւէ բան տեսնելու": Այս առումով քննադատությունը կարող է լիիրավորեն ուղղվել միայն քննադատությանը, իբրեւ հարաբերության ճգնաժամային ձեւի ճշտման եւ ապա միայն որեւէ այլ բանի, եթե ինքն իրեն շրջվելուց հետո էլ շարունակի գոյի կեցությունը համարել ուրիշների կեցության իրական քննադատություն, այսինքն կեցությունը դիտարկել ոչ իբրեւ փոխպայմանավորում, այլ նախապես տրված էությունների, ինքնությունների ճգնաժամային ընդհարում` անկողմնակալության խորհրդանիշ ընդունելով կապված աչքերը: Մի կերպար, որ հղացվել էր իբրեւ ծաղրանք արդարամտությանը եւ ապա միայն հայտնի պատմական իրադարձությունների բերումով ստացել հակադարձ իմաստ` օրենքի առաջ հավասարության առհավատչյա նշանակելով, կարծես օրենքը գրվում է նախատեսելով բոլոր հնարավոր դեպքերը: Սա վկայում է ամբողջի հետ հարաբերության հավակնող մի հայացք, որ ենթադրում է տրանսցենդենտալ ելակետ` անհատի պատասխանատվության ու հնարավորության պարտադիր վերավստահում "Մեծ Ուրիշին", նույնիսկ, եւ հատկապես գործուն, երբ ուղեկցվում է ժողովրդավարական կարգախոսներով` պատրանք ստեղծելով, որ այդ ուրիշը այնուամենայնիվ մարմնավորված է ինչ-որ անձի կամ խմբի մեջ:
Գուցե տելեպուզիկները կոկորդիլոսին թվան պատռված ու դատարկ երկինքը ծաղրող մանկամիտ էլեկտրո-հրեշ-տակներ, կամ գուցե ռասաների տեխնոմիջնորդման անակնկալի որովայնախոս ծաղրածուներ, իհարկե, եթե նրանք կոկորդիլոսին ընդհանրապես հետաքրքրեին իբրեւ կլորականջավոր նշաններ:
Ինչպես տելեպուզիկները, այնպես էլ ET-ն` Ս. Սպիլբերգի համանուն /Extraterrestrial Այլմոլորակային/ ֆիլմի հերոսը, վաղօրոք ներկայացված են իբրեւ այլմոլորակային-"ուրիշներ"` օտարներ, մինչ Չեբուրաշկայի մասին այդքանն էլ հայտնի ու հաստատ չէ: Ըստ այդմ էլ Չեբուրաշկայի հայտնությունն ու ներկայությունը գործնականում անմիջականորեն առավել անխուսափելի է, ռեալ, ուշագրավ: Հիսնամյա, իհարկե երիտասարդ կոկորդիլոսի ու նրա ընկերակցության հայտին արձագանքած աղջկա /ու մի շան/ առաջ կանգնում է ոչ թե մի "Ուրիշ" էակ` մի ենթադրյալ անհայտ հեռու, անկապ մոլորակից, այլ հենց այ սա, սա, որ դուրս է եկել նարնջի տուփից, աշխատանքի անցել ու հիմա մազոտ ու կլորականջավոր հայտնվել է շեմքին: Բացահայտ ինքն է եկել ընկերանալու` ընկեցիկ չէ, համենայն դեպս` այլեւս չի կարելի նրան նույնիսկ այդպես ընկալել ու խղճալ: Եկել է փոխելու, խախտելու հիսնամյա կոկորդիլոսի կյանքը, ու ոչ միայն նրա: Այս երեւակայական արարածն է առավելապես շոշափելի դարձնում իրադարձությունը լեզվից, խորհրդանշանային ցանցից դուրս` հանդիպման ռեալությունը, դրա շփոթն ու անհնարինությունը, ներառյալ հանդիպումը ինքն իր հետ:
Կլոր, մեծ աչքեր, փոքրիկ քթիկ, սրա ու փոքր բերանի միջեւ համեմատաբար ընդգծված տարածություն, թույլ դնչիկ, գլխի մեծ ծավալ, ճմրթված, փոքր-ինչ մուգ մաշկ: Բանը ոչ թե Չեբուրաշկայի հետ նմանություն փնտրելն է, այլ` այլմոլորակային Իթիի նմանությունը նորածին մարդուն: Իթին, ինչպես եւ Չեբուրաշկան, չունի մեծ թուշիկներ` բնորոշ մանուկներին ու նրանց համար ստեղծված բազմաթիվ մուլտհերոսներին, այդ թվում շատ մկնիկներին, որոնց արդեն հիշեցինք: Անակնկալի այս տարօրինակ, բայց հմայիչ կերպավորումը իբրեւ այլմոլորակային, երեխաների արտաքինից չի ընդօրինակված, այլ ըստ երեւույթին` նորածիններից, այս աշխարհի նորեկներից, չնայած մասշտաբի փոփոխությանը: Անհիմն կլիներ Չեբուրաշկայի մեջ էլ նորածինների հայտնություն տեսնելը, նույնիսկ այնպիսի, որ հաճախ տարակուսանքի են մատնում երիտասարդ ծնողներին իրենց ծածկույթով: Այստեղ գլխավորապես տարակուսանքն է եւ սրտառուչ, ոտքից գլուխ, մինչեւ աչքերը մազոտ պարզամիտ հուզականությունը:
Չեբուրաշկան, չնայած իր գազանիկային հատկանիշների, մարդավարիության ու պարզ երկրաչափական, առավելապես սարքերին բնորոշ պարզ ձեւերի, ընկալվում է իբրեւ ամբողջական էակ, առանց որեւ հարց կամ կասկած առաջացնելու այդ առումով: Անհայտությունը դարձնում է նրան հոգեվերլուծության փոքրիկ օբյեկտ "ա"-ի օրինակելի մարմնավորում, որն արտացոլում է նրան փնտրողին առանց պատկանելության տուրքի ծես պարտադրելու, այլ` հենց իր ցանկության մեջ:
Վերը խոսված տելեպուզիկներին հաշվի առնելով` կարող է գայթակղություն առաջանալ Չեբուրաշկային դիտարկել իբրեւ ոչ միայն մարդու եւ կենդանիների միջեւ ենթադրյալ խզված կապը լրացնող օղակը մարմնավորող ֆանտազիա, այլեւ` բնական ու արհեստական արարածների, ինչպես նաեւ երկրային, երկնային ու արտաերկրայինների միջեւ, այդպիսով լուծելով համապատասխան հակադրություններն ու երկվությունները: Եթե մի կողնից նա առիթ է տալիս իրեն նախապատմական անցյալի "էկզոտիկային" զուգադրելու, ապա մյուս կողմից` տեխնոֆանտաստիկ ապագայի անհայտությանն ուղղված լինելով, տեղ չի թողնում նոստալգիայի` էկզոտիկ, կրոնին առնչվող, խորհրդային կամ հակա-խորհրդային որեւէ դիրքի նկատմամբ: Չեբուրաշկան ոչ թե մարմնավորում է այդ ֆանտազիաները, այլ գուցե իր հերթին կրկին հղում է այս բազմազանության ակունքի խնդրին:
Նրանում այս կամ այն գծեր տեսնելը ընկալումը ինչ-որ զուգահեռներով հողակցելու ցանկությունից է, ոչ թե, ինչպես արդեն նկատեցինք, իր արտաքինի տարաբնույթ լինելուց: Սակայն Ժամանակի նշված տարբեր, երբեմն իրարամերժ սլաքները, գուցե ոչ միայն մեր պրոյեկցիաներից են, այլեւ հիմք ունեն իրենում: Արդյո՞ք Չեբուրաշկան չի շրմփում այդ տարամետ մղումներից` մտքի թելը կորցնելուց: Արդյո՞ք դրանից չի նրա կատակերգական քնարականությունը:
Ի տարբերություն միֆական հայտնի էակների` պեգասների, կենտավրների, սվինքսների, գրիֆոնների, այլ հրեշների ու ժամանակակից որոշ պոպ-կերպարների, որ տարրածին մասերի, ընդունակությունների, դրանց զուգորդումների, բազմապատկումների, ակնհայտ կուտակում են, նա տիրապետման հավակնության, հմտացումների վերադրման կամ սարսափի արդյունք չէ: Նմանապես նա ոչ Գնդիկ-Բոքոնիկի, Գալատեայի, Մատնաչափիկի, Փինոկիոյի պես երազված բնական արարածների արհեստածին մարմնացում է, ոչ էլ, ասենք, պակեմոնների պես բնական արարածների տեխնոլոգիական այլափոխում:
Չեբուրաշկայի ամբողջականությունը ավելի համոզիչ է թվում, քան որոշ բնական արարածներինը: Առերեւույթ "ամենաէկլեկտիկ" կենդանին` բադակտուցը, սեմիոլոգ Ումբերտո Էքոյի ընկալմամբ, ոչ թե տարբեր կենդանիների մարմնամասերի ընդօրինակումով է կազմել իր մարմինը, այլ, ընդհակառակը, հենց այն նախօրինակն է, որի անդամները ամենատարբեր կենդանիների մոտ զարգացել են իբրեւ համապատասխան օրգաններ:
Չափերով ամբողջ մարմնին համադրելի մեծ ականջները հետեւում են բնության հնարքին մի մարմնամասի գերակայությամբ կենդանիների "մասնագիտացման" ու տարբերակման. ասենք, փիղը, ընձուղտն ու սիրամարգը պակաս արտառոց չեն ձեւով: Մասնագիտացման մասին դատելով արտաքինից ու գոյաձեւից` խոտանված խաղալիք ծառայելուց, կարելի է ենթադրել, որ Չեբուրաշկային պահում, ապրեցնում է իր փափուկ անպաշտպան ընկալունակությունը, չնայած ինչ-որ թերության, կամ գուցե հենց այդ թերության հաշվին: Ընկնել-շտկվելը, ռուսերեն բառի ստուգաբանությունից ելնելով, Չեբուրաշկա` դրմփ-դրմփիկ խաղալիքի տեսակը կարող է համարվել, ոչ` թերությունը: Այդ թերությունը փաստորեն ոչ այլ ինչ է, քան նրա տարբերությունը սովորական խաղալիքներից կամ այլ տեսանկյունից` թերությունը նրան խաղալիք համարելու մեջ է: Ճիշտ չէր լինի նրան ծնողազուրկ համարել` հաշվի առնելով գենետիկա գիտությունը ժխտող հասարակության առանձնահատկությունները, որը երկրի բոլոր երեխաներին, այդ թվում ժողովրդի թշնամիների, դիտում էր իբրեւ կոմունիզմի կառուցման հերթափոխ: Ինչպես արդեն ասվեց, եթե պիտի լինի խաղալիք, նա գերադասում է լինել երեխաների հետ:
Նրա ինչ լինելու, այսինքն գոյաբանական անհայտությունը հանգեցնում է հասարակության ինքնավստահեցնող հավաստումներից դուրս մղված ավելցուկի հետ նրա նույնացման փորձերին` օրինաչափորեն գռեհիկ կատակաբանությամբ: Մարմնավաճառուհու սպանության համար դատվող գերհոգնած գինեկոլոգի մասին խորհրդային անեկդոտում դանակահարման պատճառը այդ